اهمیت حفظ قرآن کریم در فرمایشات مقام معظم رهبری

  • حفظ قرآن بسیار با ارزش است….. شما غالباً جوان هستید و برای جوان، حفظ قرآن کاری ندارد. من خودم تأسف می­خورم که این همه شعر و نثر و عین عبارات خیلی از کتابها را به فارسی و عربی حفظ داشتم ـ که حالا دیگر یواش یواش زایل می­شود ـ ولی قرآن را حفظ نداشتم. کسی نبود به ما بگوید قرآن را حفظ کنید. من الان وقتی بعضی از جوانانی را که حافظ قرآنند می­بینم ـ که بحمدالله بعد از انقلاب، ما از این قبیل افراد زیاد داریم ـ یا بعضی بزرگان اهل را که حافظ قرآنند، می­بینم، غبطه می­خورم و می­گویم حاضر بودم اگر چیزی از امور معنوی داشتم، بدهم و آن حفظ قرآن را بگیرم. نمی­شود دیگر. اینها معامله­ای نیست. حالا هم که دیگر از ما و حافظه و اشتغالاتمان گذشته؛ اما وقت شما نگذشته است. بر حفظ قرآن، همت گمارید.

« سخنرانی در جمع اساتید و طلاب حوزه­ی علمیه مشهد ـ ۱۰/۶/۱۳۶۷ »

  • چون بقای حفظ، نیاز به تکرار دارد، به طور طبیعی توفیق تلاوت پیدا می­کنید. آن وقت به ناگهان شما می­بینید درباره­ی هر مسئله­ای از مسایل اسلامی که بحث می­شود، آیه­ای از قرآن در ذهنتان هست. چه قدر خوب است! چه قدر ذهن انسان منشرح می­شود.

« سخنرانی در جمع اساتید و طلاب حوزه­ی علمیه مشهد ـ ۱۰/۶/۱۳۶۷ »

  • آداب تجویدی قرآن، لازم است. خیال نکنید که اینها حرف مفت یا الکی است. اگر چه این آداب، علم قرآن نیست؛ اما به هر حال، یکی از دانشهای مربوط به قرآن است. قرآن را صحیح، تجویدی، با رعایت وقوف، با رعایت مخارج حروف و با رعایت بعضی از آداب لازم ـ مثل اخفاها، ادغام­ها، اظهارها و صفات حروف را به نحو خودش رعایت کردن ـ بخوانند.

« سخنرانی در جمع اساتید و طلاب حوزه­ی علمیه مشهد ـ ۱۰/۶/۱۳۶۷ »

  • تمسک به قرآن، فقط تلاوت قرآن نیست؛ قرآن باید در عمل و زندگی و رفتار و منش ما و حرکت عمومی امت اسلام تجسم پیدا کند. انس با قرآن، تلاوت قرآن و حفظ قرآن لازم است؛ اما هدف نهایی، تمسک به قرآن؛ آن هم در متن زندگی.

« بیانات در دیدار شرکت کنندگان یازدهمین دوره مسابقات قرآنی ۱۶/۷/۱۳۸۱ »

  • ترتیبی بدهید که بشود بچه­ها را از کوچکی در دبستان تشویق به حفظ قرآن کنند ـ البته مجبورشان نکنند ـ جایزه قرار بدهند و مثلاً بگویند هر بچه­ای که دردوره دبستان، این قدر از قرآن را حفظ بکند، این مقدار امتیاز خواهد گرفت؛ یا اگر کسی در دبیرستان، این مقدار قرآن را حفظ کند، به قدر این واحدها یا این درسها، نمره یا امتیاز مادی قرار می­دهیم. مسئله حفظ قرآن را خیلی جدی بگیرید. متأسفانه ما و بچه­هایمان، حفظ قرآن نداریم، بگذارید یک خرده جلو برویم و در سطح کشور مسئله حفظ قرآن را گسترش بدهیم.

« بیانات در مراسم تودیع با قاریان قرآن؛ استاد شحات و استاد بسیونی ۱/۱۲/۱۳۶۹ »

  • امروز هر کس در هر نقطه از این کشور یک آیه قرآن را برای مردم تبیین کند، به نظام جمهوری  اسلامی کمک کرده است.

« بیانات در دیدار روحانیون در مصلای بندر عباس ۲۸/۱۱/۷۶  »

  • من اطمینان دارم اگر حرکت قرآنی در کشور ما ـ که امروز بحمدالله رو به گسترش و موج­برداری است ـ همین طور موج بردارد و گسترش پیدا کند، این کشور، این پرچم اسلام، این انقلاب و این نظام مقدس اسلامی، پایه­هایش آن چنان مستحکم خواهد شد که هیچ قدرتی، نه امروز و نه در آینده، نخواهد توانست اندک تزلزلی در آن به وجود آورد.

« بیانات در دیدار نخبگان قرآنی (دانشجویان و دانش­آموزان) ۵/۸/۷۸ »

  • یکی از تفضلات الهی بر این ملت خداجوی و رشید، آن است که زمره­ای از بهترین جوانانشان را مجذوب قرآن کرده است. این اگر قدر دانسته شود کلید بسی درهای بسته و راه­های ناگشوده است. آشنایی و انس و تدبر و حفظ و راهجویی از کتاب خدا، منازل پی در پی تمسک به کتاب ا.. است.

« بخشی از تقریظ رهبر معظم انقلاب درابتدای کتاب “چگونه قرآن را حفظ کنیم؟” تألیف استاد پرهیزکار محرم الحرام ۱۴۱۳ »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *