روزنامهی خراسان رضوی در روز دوشنبه ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۵، صفحهی فرهنگی-هنری خود را به دو مدرسهی «غنچههای وحی طاها» و «گلهای پارسا» که زیر نظر مؤسسه بوستان قرآن و عترت طاها اداره میشوند، اختصاص داد. متن این گزارش را میتوانید در ادامهی مطلب ببینید:
حجت الاسلام «حسین الوندی» طلبه ای ۳۶ ساله است که از جوانی در شهرک شهید رجایی مشهد سکونت داشته و در همانجا هم تشکیل خانواده داده است. وی به علت علاقه فراوانی که به آموزش قرآن و احکام به کودکان داشت و در پی توصیه های بزرگانی همچون آیت ا… دهشت و آیت ا… سیدان، با کمک چند نفر از خیران و دریافت تسهیلات بانکی ساختمان مسکونی را خریداری و آن را پس از ایجاد تغییرات مختلف، وقف فعالیت های قرآنی کودکان، نوجوانان و جوانان کرده است. الوندی با توجه به اهمیت تربیت قرآنی در سن کودکی، علاوه بر مهد و پیش دبستانی غنچه های طاها، ساختمان های دیگری را هم اجاره کرده و دبستان پسرانه غیر انتفاعی گل های پارسا و موسسه قرآن و عترت طاها را که مدرسه ای تمام هوشمند برای آموزش قرآن کریم است، راه اندازی کرده است.
همچنان که صدای بچه ها از داخل کلاس های پیش دبستانی غنچه های طاها شنیده می شود، حجت الاسلام الوندی نام یکی از بزرگان را می برد که همواره دغدغه تربیت قرآنی کودکان را داشت. او به دغدغه مرحوم آیت ا… دهشت اشاره می کند و می گوید: ایشان بر این موضوع تاکید داشت که حالا که آموزش و پرورش مردمی شده است، باید طلبه ها هم در تربیت دینی کودکان نقش بسزایی داشته باشند و به سمت تربیت قرآنی و دینی خردسالان بروند.الوندی درباره این مدرسه قرآنی توضیحاتی می دهد و می گوید: به علت محدودیت این فضا، برای هر گروهی از خردسالان تا بزرگسالان دکور را تغییر میدهیم. در طبقه پایین موسسه حدود ۱۵ دستگاه رایانه وجود دارد که به جای شماره، با اسامی سوره های قرآن نامگذاری شده است. هزینه استفاده از بازی های رایانه ای قبل از این ساعتی ۸۰۰ تومان بود اما برای این که والدین برای پرداخت همین مبلغ دچار مضیقه مالی نشوند، استفاده از بازی های رایانه ای را به عنوان جایزه برای دانش آموزان در نظر گرفته ایم. وی به کف پوش هایی که در حیاط مسقف روی زمین پهن شده است اشاره می کند و می گوید: در طول روز چند ساعت این فضا به طور جداگانه برای انجام فعالیت های ورزشی در اختیار پسران و دختران است. ضمن این که سعی کرده ایم مربیان ورزشی نیز مقید به اخلاق و آداب اسلامی باشند تا در حین ورزش تاثیرگذاری فرهنگی مد نظر باشد.
تعدادی بخاری نو در گوشه حیاط به چشم می خورد که با رسیدن فصل سرما برای کلاس ها تهیه شده است. الوندی می گوید: این بخاری ها را با مشارکت خیران و برخی از والدین دانش آموزان تهیه کرده ایم، موسسه ما در منطقه محروم قرار دارد و بسیاری از والدین توانایی پرداخت هزینه های مختلف را ندارند؛ خیرانی که با ما در ارتباط هستند برای خرید بخاری پیشقدم شده اند، البته مشارکت والدین هم در نوع خود بسیار خوب است؛ به عنوان مثال والدین یکی از دانش آموزان تهیه لباس فرم دانش آموزان و دیگری تهیه کیف مدرسه را که مزین به تصاویر مذهبی شاد است، به عهده گرفته است. پدر یکی دیگر از دانش آموزان هم ساخت درها و پارتیشن های مورد نیاز را عهده دار شده است. برخی تامین شام و ناهار مراسم فرهنگی یا پهن کردن سفره های نذری و افطاری را قبول می کنند. خلاصه به خاطر اطمینانی که خانواده ها به تربیت دانش آموزان در این فضای سالم دارند، با ما همکاری می کنند.
مدیر موسسات قرآنی طاها، می گوید: ما ۵ مدرسه و موسسه قرآنی در حاشیه شهر داریم و نیتمان این است که تعداد مدارس قرآنی را به ۸ مدرسه افزایش دهیم. وی با اشاره به حضور اهل سنت در مناطق حاشیه شهر می گوید: با توجه به این که بخشی از ساکنان منطقه حاشیه شهر از اهل سنت هستند، بر وحدت بین شیعه و سنی تاکید داریم و برای اهل سنت هم کلاس ها و دوره هایی را برگزار می کنیم.
مدیر موسسات قرآن و عترت طاها ادامه می دهد: همه زندگی من ، این ۳۵ نیرو و ۴ خیری که داریم، وقف تربیت دینی و اثرگذاری فرهنگی بر کودکان محروم این منطقه است. به طوری که خودم اذعان می کنم برای فرزندم «طاها» که او هم از خردسالی در همین موسسات قرآنی تربیت یافته است، کم وقت می گذارم.
وی درباره مشکلات، به نبود سالن اجتماعات و ورزش در این موسسه اشاره می کند و می گوید: از طرفی میخواهیم به فضای مدارس سالن اجتماعات و ورزش اضافه کنیم اما شهرداری مجوز این کار را به ما نمی دهد، از طرف دیگر هم توان پرداخت هزینه استفاده از سالن های ورزشی شهرداری را نداریم. با توجه به وضعیت مالی دانش آموزان و موسسه هر چه هم نامه نگاری می کنیم صرفا شهرداری برای ۲۰ روز تا یک ماه با ما همکاری می کند.
به مدرسه غیرانتفاعی پسرانه «گل های پارسا» هم که حجت الاسلام الوندی مدیریت آن را بر عهده دارد، می روم. وی با اشاره به این که آموزش قرآن را به صورت تخصصی دنبال کرده ایم، می گوید: برای دانش آموزان برنامه ریزی کرده ایم تا در طول ۶ سال قرآن را با تجوید و بدون غلط بخوانند و پس از ۶ سال یا حافظ و یا قاری قرآن باشند. در عرصه زبان خارجی هم هدف گذاری ما این است که بچه ها باید یک یا دو زبان خارجی بلد باشند، در عرصه روباتیک تا پایان دوره ششم ابتدایی دو روبات بسازند، در عرصه خوشنویسی هم پیشرفت خوبی داشته باشند و این برنامه را سه سال است که با استفاده از معلمان متخصص و با تجربه اجرا می کنیم.
لحظات پایانی حضورمان در جمع این نونهالان قرآنی، با تلاوت زیبای آن ها عطرآگین می شود. طاها الوندی فرزند روحانی مستقر در حاشیه شهر، به همراه چند نفر از دوستانش چند آیه قرآن را به زیبایی تلاوت می کند که روح و جان را تسکین می دهد. همچنان که دیوار نوشته های مدرسه قرآنی «گل های پارسا» را نگاه می کنم، از این مدرسه خارج می شوم و حسرت می خورم که ای کاش من هم می توانستم برای پرورش قرآنی کودکان حاشیه شهر قدمی بردارم… .
لینک خبر: http://khorasanrazavi.khorasannews.com/newspaper/page/19389/5/169368/0