طرح خادمین شهر بهشت

فرصت خدمت به زائرین و مجاورین حضرت رضا (ع) از آرزوهای بزرگ قلبی همه شیعیان آن حضرت است. طرح خادمین شهر بهشت ، بهانه ای برای دست یافتن به این آرزو البته در گستره جغرافیایی شهر امام رضا (ع) یعنی مشهد مقدس و خدمت به زائرین و مجاورین آن حضرت می باشد.

این طرح به عنوان طرحی تربیتی – اجتماعی با ماموریت ارتقاء فرهنگ همجواری و خادمی با حضرت رضا (ع) در شهر مشهد و با تاکید بر :

  • افزایش معرفت نسبت به حضرت رضا (ع) و فرهنگ زیارت
  • گسترش معارف رضوی بخصوص سیره اجتماعی ایشان
  • خدمت به زائرین و مجاورین حضرت رضا (ع)

که با راهبرد اساسی ، مشارکت فعال شهروندان و بخصوص نوجوانان مشهدی می باشد. این طرح بر اساس مدل گروه های مربی محور طراحی شده و انجام فعالیت های اجتماعی توسط گروه به انضمام برخی فعالیت های آموزشی و برخی فعالیت های تفریحی از جمله دیگر ویژگی های آن می باشد.

 

یکی از مهمترین ویژگی های سن نوجوانی هویت یابی و تاثیر پذیرفتن از گروه  دوستی همسالان است. مبتنی بر این ویژگی گروه های دوستی نوجوان نقش بسزایی در تکمیل و شکل گیری هویت و شخصیت نوجوانان که آینده سازان این مرز و بوم هستند دارا می باشند. در این میان چنانچه این گروه ها تحت نظر یک مربی آشنا به دنیای نوجوانان پر تلاش و پر حوصله، دغدغه مند ، تشنه انجامخدمت و نیز دارای صلاحیت ها و دانش و تجربه  لازم برای کار تربیتی قرار گیرد، کارکرد های مثبت این گروه ها چند برابر خواهد شد. در مقابل خدای ناکرده اگر مربی دارای شرایط لازم نبوده و یا گروه اساسا فاقد مربی باشد، شکل گیری شخصیت و هویت نوجوانان با آسیب هایی همراه خواه بود. . امروزه کار تربیتی و ارتباطی با نوجوانان از مهمترین و اولویت دارترین مصادیق کار فرهنگی و جهاد فرهنگی محسوب شده و اهمیت تربیت نوجوانان متدین، پرنشاط، کوشا، توانمند و امیدوار بر کسی پوشیده نیست. چنانچه  امیر مومنان علی (ع) می فرمایند: اگر  بتوانم زمینه هدایت و سعادت یک نفر را فراهم کنم برای دنیا و آخرتم کفایت می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *